Search
Close this search box.

Necessitem un feminisme anticapitalista, un feminisme per al 99%

De tres de les organitzadores més destacades de la vaga feminista als Estats Units ens arriba el manifest feminista per al 99%. Un llibre publicat alhora en 10 llengües. En reproduïm la tercera Tesi.
De tres de les organitzadores més destacades de la vaga feminista als Estats Units ens arriba el manifest feminista per al 99%. Un llibre publicat alhora en 10 llengües. En reproduïm la tercera Tesi.

El feminisme que tenim al cap és conscient que ha de respondre a una crisi de proporcions històriques: als nivells de vida caient en picat i al desastre ecològic que s’acosta; a guerres que ho arrasen tot i a cadavegada més despossessió; a migracions massives que topen amb tanques de filferro; al racisme i la xenofòbia embravits, i a la pèrdua de drets, tant socials com polítics, guanyats amb molt d’esforç.

Aspirem a respondre a aquests reptes. El feminisme que imaginem evita les mitges tintes i té la intenció d’abordar les arrels capitalistes de la barbàrie i les seves metàstasis. Es nega a sacrificar el benestar de moltes persones per protegir la llibertat d’unes quantes i defensa les necessitats i els drets de la majoria: de les dones pobres i obreres, de les dones racialitzades i migrants, de les dones queer, trans o discapacitades, de les dones a les quals s’anima a considerar-se «de classe mitjana» alhora que el capitalisme les explota. Però això no és tot. Aquest feminisme no es limita als «temes de dones» tal com s’han definit tradicionalment. S’alça en nom de totes les persones explotades, dominades i oprimides, amb la voluntat d’esdevenir una font d’esperança per al conjunt de la humanitat. És per això que diem que és un feminisme per al 99 %.

El feminisme que imaginem evita les mitges tintes i té la intenció d’abordar les arrels capitalistes de la barbàrie i les seves metàstasis

Inspirat per la nova onada de vagues de dones, el feminisme per al 99 % sorgeix del gresol de l’experiència pràctica, modulada per les aportacions de la reflexió teòrica. Al mateix temps que el neoliberalisme reorganitza l’opressió de gènere davant dels nostres propis ulls, ens adonem que l’única manera que les dones i les persones de gèneres no normatius puguem fer reals els drets que tenim sobre el paper o que encara podem guanyar és transformar el sistema social subjacent que buida de contingut tots els drets.

Foto de Chase Carter

L’avortament legal, en si mateix, ajuda molt poc les dones pobres i de classe obrera que no tenen els mitjans per pagar-se’l ni per accedir a les clíniques que el practiquen. En canvi, la justícia reproductiva requereix una sanitat gratuïta, universal i sense ànim de lucre, com també la fi de les pràctiques racistes i eugenèsiques entre la professió mèdica. Igualment, per a les dones pobres i de classe obrera, la igualtat salarial pot significar només la igualtat en la misèria, si no l’acompanyen feines amb un salari generós per viure, drets laborals substancials i que s’apliquin, i una nova organització de les feines domèstiques i de cura. També les lleis que criminalitzen la violència de gènere són una enganyifa cruel si fan els ulls grossos davant del sexisme i el racisme estructurals dels sistemes de justícia penal i deixen intactes la brutalitat policial, l’empresonament massiu, les amenaces de deportació, les intervencions militars, i l’assetjament i els abusos als llocs de treball. Finalment, l’emancipació legal no deixa de ser una closca buida si no inclou serveis públics, habitatge social i finançament per garantir que les dones puguin allunyar-se de la violència domèstica i laboral.

L’emancipació legal no deixa de ser una closca buida si no inclou serveis públics, habitatge social i finançament per garantir que les dones puguin allunyar-se de la violència domèstica i laboral

D’aquestes maneres i d’altres, el feminisme per al 99% aspira a una transformació social profunda i de gran abast. En poques paraules, és per això que no pot  ser un moviment que es vulgui mantenir separat dels altres. Al contrari, ens proposem unir-nos a qualsevol moviment que lluiti pel 99 %, tant si és defensant la justícia mediambiental com l’educació gratuïta i de gran qualitat, els serveis públics ben finançats, l’habitatge assequible, els drets laborals, la sanitat gratuïta universal o un món sense racisme ni guerres. Només aliant-nos amb aquests moviments podem obtenir la força i la visió necessàries per desmantellar les relacions socials i les institucions que ens oprimeixen.

El feminisme per al 99 % no tan sols és antineoliberal, sinó també anticapitalista

El feminisme per al 99 % abraça la lluita de classe i contra el racisme institucional. Se centra en les preocupacions de les dones treballadores de tota mena: tant racialitzades com migrants o blanques; cis, trans o de gèneres no normatius; mestresses de casa o treballadores sexuals; que cobren per hores, per setmanes o per mesos, o que no cobren res; a l’atur o amb feines precàries; joves o grans. Fermament internacionalista, s’oposa amb decisió a l’imperialisme i la guerra. El feminisme per al 99 % no tan sols és antineoliberal, sinó també anticapitalista. Feminisme per al 99% de Nancy Fraser, Tithi Bhattacharya i Cinizia Arruzza és l’última novetat de Tigre de Paper.

Vols que t'informem de les novetats de Catarsi Magazín?

Les dades personals s’utilitzaran per l’enviament d’informació i promocions. El responsable és Cultura 21, SCCL. L’usuari pot revocar el seu consentiment en qualsevol moment i exercir els drets que l’assisteixen mitjançant correu electrònic a [email protected]. Pot consultar aquí la política de privacitat.

Catedràtica de filosofia i política a la New School for Social Research de Nova York. Actualment, és una de les intel·lectuals feministes més destacades. Va ser una de les principals organitzadores de la Vaga Internacional de Dones als Estats Units. Entre les seves publicacions hi destaquen Redistribution or recognition? amb Axel Honneth (2004); Scales of Justice (2010); Fortunes of feminism: from state-managed capitalism to neoliberal crisis (2013), Capitalism: a conversation in Critical Theory amb Rahel Jaeggi (2018) i Capitalisme Caníbal (2023). 

Professora d’història, especialitzada en el sud d’Àsia, i directora d’Estudis Globals a la Universitat de Purdue. Va ser una de les principals organitzadores de la Vaga Internacional de Dones als Estats Units. Properament veurà la llum en català la seva obra Teoria de la reproducció social. Ressituant la classe, recentrant l’opressió (2017).

Professora associada de filosofia de la New School for Social Research de Nova York. Va ser una de les principals organitzadores de la Vaga Internacional de Dones als Estats Units. És autora de Le relazioni pericolose. Matrimoni e divorzi tra marxismo e femminismo

Comentaris

Necessitem un feminisme anticapitalista, un feminisme per al 99%

Feu un comentari

El nou número de Catarsi ja és aquí!

Subscriu-te ara i te l'enviem a casa!

Cataris-blau